Sesja z dn. 29.10.2013 r.
1. Moja propozycja:
„Praca za długi”.
Co roku w budżecie
gminy brakuje kilkudziesięciu tysięcy złotych z tytułu dochodów z najmu lokali
komunalnym, w samym 2013 roku zabraknie około 67 tys. zł, w związku z tym zaproponowałem
następujące rozwiązanie:
Należy stworzyć
systemowe rozwiązanie tego problemu polegające na tym, że: osoby zalegające z płaceniem za najem będą mogły ten dług odpracować, poprzez wykonywanie prac
na rzecz gminy. Gmina podpisze umowę cywilnoprawną z dłużnikiem, w umowie zostanie
ustalona stawka za godzinę pracy, z tym że dłużnik nie otrzyma fizycznie tego wynagrodzenia
tylko zarobione przez niego pieniądze pomniejszą automatycznie jego zadłużenie.
Ponadto należy stworzyć bank ofert prac zgłaszanych przez sołtysów, radnych lub
jednostki organizacyjne gminy. W banku będą rejestrowane osoby które chcą odpracować
dług oraz prace które są do wykonania na
terenie naszej gminy. Prace które mogą być wykonywane przez te osoby to m.in. odśnieżanie
chodników, sprzątanie, malowanie, koszenie trwa, czyszczenie rowów i wiele
innych.
Co istotne w imieniu dłużnika
prace będzie mógł świadczyć ktoś innych np. krewny lub znajomy. Takie rozwiązanie pozwoli
z jednej strony uniknąć wpadania dłużników w spiralę zadłużenia i ułatwi im wyjście na prostą. Z drugiej strony budżet gminy będzie ponosił
mniejsze straty. Moja propozycja
spotkała się z aprobatą władz gminy, które stwierdził że sprawę faktycznie
trzeba uregulować i problem chociaż częściowo rozwiązać. Wójt stwierdził, że urząd
gminy wraz z sołtysami podjął już wcześniej podobne działania, niemniej moje propozycje są
warte przemyślenia i wdrożenia w życie. Pojawiły się również głosy sceptyczne twierdzące,
że to się i tak nie uda, bo nikt nie będzie chciał pracować. Moim zdaniem, jeśli tylko
kilkanaście osób podejmie tego typu zajęcie i odpracuje część swoich długów to
i tak warto mój pomysł wdrożyć w życie.
2. Spadek
wysokości opłaty śmieciowej.
Podjęta została uchwała
o obniżeniu opłaty śmieciowej z 10 do 7 zł miesięcznie od mieszkańca, gdy odpady
komunalne zbierane są przez niego w sposób selektywny. Wysokość opłaty za
odpady zbierane w sposób nieselektywny pozostaje na dotychczasowym poziomie 16
zł miesięcznie od osoby. Co ciekawe spośród wszystkich złożonych deklaracje
tylko w 3 z nich mieszkańcy zadeklarowali, że nie będą segregować śmieci i w
związku z tym poniosą większą opłatę. Wyliczenie opłaty śmieciowej oparte jest
na następujących danych przedstawionych przez urząd gminy:
Koszty
|
Kwota w zł
|
Zbiórka,
monitoring i telefon
|
1 174 974,72
|
Administracja
|
228 487,15
|
Razem:
|
1 403 461,87
|
Liczba
zadeklarowanych osób na dzień 7.10.2013 r.
|
17 822
|
Opłata roczna
|
78,75
|
Opłata
miesięczna
|
6,56
|
Z oficjalnej strony internetowej
Gminy Gorzyce wynika, że na 31.12.2012 r. w gminie zamieszkiwało 20 398 mieszkańców.
Jak łatwo policzyć brakuje około 2500 mieszkańców, jak nam wyjaśniono są to
przede wszystkim studenci którzy faktycznie nie zamieszkują terenów naszej
gminy, a opłatę uiszczają w swoich miastach studenckich, ponadto są to osoby
które na krótszy lub dłuższy czas wyjechały za granicę za pracą. W przypadku
około 30 posesji zostało wszczęte odpowiednie postępowanie administracyjne wobec
właścicieli tych nieruchomości gdyż nie złożyli oni w ogóle deklaracji
śmieciowej.
Kwota 6,56 wynikająca z
powyższego wyliczenia zakłada że wszyscy spośród 17 822 mieszkańców będą
uiszczali opłatę śmieciową, z tym że należy zaznaczyć że na dzień dzisiejszy ściągalność
przedmiotowej opłaty wynosi niecałe 80 % w związku z tym uznano, że opłata ta
wyniesie równe 7 zł.
Nowa stawka zacznie
obowiązywać od 1 stycznia 2014 roku.
3. Możliwość składania
deklaracji śmieciowych droga elektroniczną.
Oprócz tego, że
uchwalono nowy wzór deklaracji śmieciowej, którą ponownie trzeba będzie złożyć
do urzędu gminy, rada gminy uchwaliła że przedmiotowe deklaracje będą również
mogły być składane drogą elektroniczną. Komunikacja elektroniczna z naszym
urzędem póki nie jest powszechnie stosowana, jednak ważne jest to że jest coraz
więcej możliwości kontaktu z urzędnikami drogą elektroniczną. Jestem przekonany o tym, że już za jakiś
czas kontakt z urzędem i urzędnikami będzie odbywał się przede wszystkim drogą elektroniczną.
Żeby złożyć deklarację
śmieciową w formie elektronicznej deklaracja musi być opatrzona bezpiecznym
podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego
certyfikatu lub podpisem weryfikowanym za pomocą certyfikatu wystawionego przez
Centrum Certyfikacji SEKAP lub profilem zaufania ePUAP. O ile dwa pierwsze
rodzaje podpisów wiążą się z dodatkowymi wydatkami dla mieszkańców o tym profil
zaufany ePUAP jest bezpłatnym i prosty w użyciu, dlatego warto się nim zainteresować i skorzystać. Więcej
informacji na ten temat można znaleźć na http://epuap.gov.pl/wps/portal/E2_ProfilZaufany